Програма надання фінансової державної підтримки фізичним особам, які встановлюють у власних домогосподарствах генеруючі установки, що виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії «Енергонезалежність домогосподарств» (далі – Програма) розроблена у відповідності до Порядку надання фінансової державної підтримки фізичним особам, які встановлюють у власних домогосподарствах генеруючі установки, що виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 червня 2024 року № 673 (далі – Порядок), що визначає умови, критерії та механізм надання фінансової державної підтримки фізичним особам, які встановлюють у власних домогосподарствах генеруючі установки, що виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії (далі – фізичні особи), шляхом здешевлення вартості кредитів (далі – державна підтримка).
Відповідно до умов Порядку державна підтримка надається Фондом розвитку підприємництва (далі – Фонд) через банки, які відповідають критеріям, визначеним у додатку до Порядку, та підписали з Фондом договір про співробітництво, з метою здешевлення вартості кредитів, залучених для придбання та встановлення фотоелектричних модулів та/або вітрових електроустановок, встановленою потужністю від 1 кВт до 10 кВт, разом із гібридними інверторами, що здатні працювати як в автономному, так і в синхронному з зовнішньою мережею режимі, та установками зберігання енергії ємністю від 1 кВт ∙ год на кожен 1 кВт встановленої потужності генеруючої установки (далі – гібридна система електропостачання).
Усі терміни, які використовуються у Програмі, вживаються у значеннях, визначених Порядком.
1. Мета Програми
1.1. Стимулювання приватних домогосподарств до виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії шляхом придбання та встановлення гібридних систем електропостачання.
2. 2. Цілі Програми
2.1. Здешевлення вартості кредитів, отримани фізичними особами для впровадження та використання альтернативних джерел енергії у власних домогосподарствах, шляхом придбання та встановлення генеруючих установок
3. Критерії прийнятності до предмета кредитування
3.1. Придбання та встановлення гібридної системи електропостачання – фотоелектричних модулів та/або вітрових електроустановок, встановленою потужністю від 1 кВт до 10 кВт, разом із гібридними інверторами, що здатні працювати як в автономному, так і в синхронному з зовнішньою мережею режимі, та установками зберігання енергії ємністю від 1 кВт ∙ год на кожен 1 кВт встановленої потужності генеруючої установки.
3.2. Дія цієї Програми не поширюється на встановлення генеруючих установок, призначених для виробництва електричної енергії з енергії сонячного випромінювання та/або вітру за “зеленим” тарифом.
4. Механізм реалізації Програми
4.1. Надання державної підтримки фізичним особам, задля впровадження заходів щодо енергоефективності та енергозбереження, здійснюється Фондом розвитку підприємництва.
Покриття витрат Фонду на супроводження та забезпечення надання державної підтримки здійснюється у розмірі 0,15 відсотка суми наданої державної підтримки, яка виплачується Фонду за підсумками звітного року в наступному бюджетному періоді.
4.2. Державна підтримка надається в межах бюджетних коштів, та інших джерел фінансування, отриманих Фондом.
4.3. Державна підтримка надається через банки, які відповідають критеріям, визначеним у Програмі, та підписали з Фондом договір про співробітництво за формою, затвердженою Фондом (далі — уповноважені банки).
4.4. Державна підтримка надається у вигляді компенсації Фондом процентних ставок за кредитами фізичних осіб до 0%. (далі – компенсація відсотків).
4.5. Компенсація відсотків надається одній фізичній особі за одним кредитним договором на придбання та встановлення гібридної системи електропостачання у власному приватному домогосподарстві, з об’єктом нерухомості (крім земельних ділянок), загальна площа якого не може перевищувати 250 кв.м. та одним особовим рахунком побутового споживача електроенергії за таким об’єктом нерухомості.
Приватне домогосподарство, це земельна ділянка разом з розташованими на ній за однією адресою житловим будинком або котеджем (та у разі наявності господарськими (присадибними) будівлями наземними та/або підземними комунікаціями), що належить індивідуальному побутовому споживачу на праві власності. До складу членів приватного домогосподарства належать його власник та співвласники.
4.6. Компенсація відсотків за кредитом, наданим фізичній особі, здійснюється Фондом щомісяця, з дати отримання кредиту.
4.7. Умови кредитування позичальників з урахуванням вимог Програми визначаються у кредитному договорі, що укладається позичальником з Уповноваженим банком.
5. Строк звернення громадян для участі у Програмі
5.1. Учасники Програми – фізичні особи можуть звернутися за отриманням державної підтримки протягом строку дії Програми, що визначається Урядом України.
6. Цільова група Програми та вимоги прийнятності до учасників Програми
6.1. Для отримання державної підтримки відповідно до Порядку фізична особа повинна бути громадянином України або громадянином іншої держави, чи особою без громадянства, яка проживає на території України на законних підставах, і податковим резидентом України.
Отримувачем державної підтримки не може бути:
7. Процедура набуття статусу учасника Програми
7.1. Для отримання державної підтримки фізична особа подає уповноваженому банку у паперовій або електронній формі заявку на отримання кредиту за формою, встановленою Фондом, а також:
7.2. Уповноважений банк здійснює перевірку приналежності позичальника до категорій громадян, передбачених Умовами Порядку та Програми.
Відповідність фізичної особи критеріям Порядку та Програми встановлюється уповноваженим банком.
Уповноважені банки здійснюють відбір, проведення оцінки кредитоспроможності та кредитування фізичних осіб відповідно до власних правил, процедур та банківських продуктів з урахуванням вимог, визначених Порядком та Програмою.
8. Максимальна сума кредиту
8.1. Максимальна сума кредиту на придбання та встановлення гібридної системи електропостачання, що надається фізичній особі протягом строку кредитування , не перевищує 480 тис. гривень.
9. Строк кредитування
9.1. Максимальний строк кредитування, на який може бути надана державна підтримка фізичним особам, не перевищує десяти років.
10. Процентна ставка за кредитом
10.1. Процентна ставка за кредитом фізичної особи становить не більше Індексу UIRD (три місяці) плюс сім процентних пунктів.
Індекс UIRD — український індекс ставок за депозитами фізичних осіб, що розраховується на основі номінальних ставок ринку депозитів фізичних осіб, які оголошуються банками України на строк три місяці.
Перегляд процентної ставки за кредитами, наданими фізичній особі, здійснюється уповноваженими банками кожного календарного кварталу.
11. Забезпечення за кредитом
11.1. Забезпечення за кредитним договором Уповноважені банки здійснюють відповідно до власних правил, процедур та банківських продуктів з урахуванням вимог, визначених Порядком.
11.2. Наданий фізичній особі кредит не може бути забезпечений заставою майнових прав за договором банківського вкладу та/або заставою облігацій внутрішньої державної позики.
12. Компенсація відсотків
12.1. Державна підтримка надається у вигляді повної компенсації Фондом процентних ставок за кредитами фізичних осіб.
13. Процедура розрахунку та виплати Компенсації відсотків
13.1. Сума компенсації відсотків за кредитами розраховується Уповноваженим банком на дату сплати процентів на щомісячній основі.
13.2. Державна підтримка надається Фондом з використанням рахунків умовного зберігання (ескроу), відкритих Фондом.
Фонд з метою надання державної підтримки відкриває рахунок умовного зберігання (ескроу) в уповноваженому банку.
Відкриття та обслуговування рахунків умовного зберігання (ескроу) здійснюється уповноваженими банками на безоплатній основі.
13.3 Фонд перераховує кошти на рахунок умовного зберігання (ескроу), відкритий у відповідному уповноваженому банку, в сумі, погодженій Фондом та уповноваженим банком, яка згідно з плановим (прогнозним) розрахунком уповноваженого банку необхідна для надання державної підтримки протягом піврічного періоду (далі — сума авансування).
Перша сума авансування розраховується як прогнозна сума коштів, необхідних для надання державної підтримки, які уповноважений банк планує надати фізичним особам протягом піврічного періоду.
Поповнення рахунка умовного зберігання (ескроу), відкритого Фондом в уповноваженому банку, здійснюється Фондом на підставі заявки уповноваженого банку на таке поповнення, складеної за формою, встановленою Фондом, яким схвалено надання державної підтримки.
13.4. На період воєнного стану та протягом 180 календарних днів після його припинення чи скасування авансування рахунків умовного зберігання (ескроу) може не здійснюватися. У такому разі Фонд перераховує кошти на рахунок умовного зберігання (ескроу), відкритий у відповідному уповноваженому банку, відповідно до нарахованої уповноваженим банком необхідної суми сплати компенсації відсотків протягом попереднього / попередніх місяця / місяців або в сумі самостійно сплаченої фізичною особою компенсації відсотків за відповідний / відповідні місяць / місяці через відсутність коштів на рахунку умовного зберігання (ескроу).
13.5. Заявка на поповнення рахунка умовного зберігання (ескроу) складається за формою, встановленою Фондом, та подається до Фонду в порядку, передбаченому договором про співробітництво, укладеним між Фондом та уповноваженим банком.
13.6. Фонд протягом п’яти робочих днів з дня отримання заявки на поповнення рахунка умовного зберігання (ескроу) розглядає та погоджує її на підставі наданих уповноваженим банком документів.
13.7. Фонд перераховує необхідну суму на рахунок умовного зберігання (ескроу), відкритий ним у відповідному уповноваженому банку, за умови попереднього отримання Фондом коштів з державного бюджету або інших джерел фінансування.
У разі коли сума авансування рахунка умовного зберігання (ескроу), відкритого Фондом в уповноваженому банку, за результатами звітного піврічного періоду використана уповноваженим банком менше ніж на 30 відсотків, Фонд має право здійснювати поповнення такого рахунка умовного зберігання (ескроу) на наступний піврічний період у меншому розмірі, ніж зазначено в заявці уповноваженого банку, або вимагати негайного перерахування уповноваженим банком коштів не наданої державної підтримки (частини суми авансування) на визначений Фондом рахунок, а уповноважений банк зобов’язаний повернути кошти державної підтримки, не надані фізичним особам, на визначений Фондом рахунок.
13.8. Уповноважений банк у разі несвоєчасного перерахування Фондом на його рахунок умовного зберігання (ескроу) суми авансування має забезпечити безперервність кредитування фізичних осіб за укладеними кредитними договорами із застосуванням компенсації процентної ставки.
13.9. Неможливість здійснення уповноваженим банком перерахування коштів для компенсації процентної ставки за укладеними кредитними договорами у зв’язку з відсутністю на рахунку умовного зберігання (ескроу) Фонду в уповноваженому банку необхідної суми коштів протягом не більше дев’яти місяців поспіль не має бути підставою для уповноваженого банку визнати таку заборгованість зі сплати відсотків за кредитним договором простроченою.
13.10. Надання Фондом Державної підтримки на користь позичальників за Програмою здійснюється в межах отриманих Фондом коштів, передбачених у державному бюджеті України на реалізацію Програми, а також інших джерел фінансування.
14. Комісія за надання та/або обслуговування кредиту
14.1. Комісії за надання та/або обслуговування кредиту, а також комісії, що покривають операційні витрати уповноваженого банку з обслуговування кредиту, які сукупно за весь строк дії кредитного договору повинні становити не більше 1,5 відсотка суми наданого кредиту сплачуються фізичною особою.
Державна підтримка на зазначені витрати не надається.
15. Формування переліку Уповноважених банків
15.1. Формування переліку Уповноважених банків передбачено внутрішнім документом Фонду.
15.2. Відбір Уповноваженого банку для участі у Програмі здійснюється за стандартною та спрощеною процедурами, зокрема:
Стандартна процедура застосовується до претендентів, які вперше набувають статус Уповноваженого банку для участі у бідь-якій Програмі, шляхом їх затвердження рішенням уповноваженого органу Фонду.
Спрощена процедура застосовується до претендентів, які вже отримали статус Уповноваженого банку на підставі відповідного рішення уповноваженого органу Фонду за будь-якою іншою програмою, що впроваджується Фондом та який відповідає критеріям прийнятності, визначеним порядками, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 24.01.2020 №28 «Про надання фінансової державної підтримки» (зі змінами). Рішення приймається керівником Фонду на підставі аналізу наданих документів.
15.3. Для участі у Програмі претендент має надіслати Фонду лист-клопотання в довільній формі про зацікавленість в участі у Програмі, із зазначенням відповідності та пакетом документів, що підтверджують відповідність претендента критеріям прийнятності до Уповноважених банків.
15.4. Фонд має право запросити від претендента додаткову інформацію та/або документи. У разі обґрунтованої необхідності Фонд може ініціювати виїзний аналіз у претендента або запросити скан-копії необхідних документів для проведення дистанційного аналізу.
15.5. Фонд листом інформує претендента про прийняте уповноваженим органом Фонду рішення щодо включення/не включення його до переліку Уповноважених банків та надсилає пакет проектів договорів для попереднього вивчення ним їхніх умов.
16. Критерії прийнятності, що застосовуються до Уповноважених банків
16.1. Дотримання регулятивних вимог (зокрема, економічних нормативів та лімітів відкритої валютної позиції), включаючи індивідуальні нормативи Національного банку, встановлені для конкретного банку. На період воєнного стану не є порушенням цього критерію недотримання регулятивних вимог у разі незастосування Національним банком заходів впливу за відповідне порушення у вигляді обмеження, зупинення чи припинення здійснення банком окремих видів операцій.
16.2. Відсутність заборгованості із сплати податків, зборів та інших платежів до бюджету.
16.3. Незастосування до банку або до власників істотної участі в банку, або до пов’язаних осіб банку, що є контролерами або керівниками банку, санкцій Україною та/або іноземними державами (крім держав, що здійснили або здійснюють збройну агресію проти України, у значенні, наведеному в Законі України “Про оборону України”), або міждержавними об’єднаннями, або міжнародними організаціями. Критерій застосовується протягом строку застосування санкцій та протягом 12 місяців після скасування або завершення строку їх застосування.
16.4. Наявність технологій та процедур з кредитування фізичних осіб, прийнятність яких визначається Фондом розвитку підприємництва.
16.5. Наявність організаційної структури з кредитування фізичних осіб.
16.6. Наявність у продуктовій лінійці банку кредитних продуктів фізичних осіб, інформація про які розміщена на веб-сайті банку.
16.7. У разі порушення уповноваженим банком визначених критеріїв, та/або застосування до нього суттєвих заходів впливу органами регулювання та нагляду, та/або невиконання уповноваженим банком своїх зобов’язань за договором про співробітництво, укладеним між Фондом та уповноваженим банком, Фонд має право:
У разі віднесення уповноваженого банку до категорії проблемних надання Фондом державної підтримки фізичним особам через нього призупиняється, а уповноважений банк зобов’язаний негайно повернути (перерахувати) кошти з рахунка умовного зберігання (ескроу), відкритого Фондом, на визначений Фондом рахунок.
16.8. Уповноважений банк несе відповідальність за недостовірність поданої Фонду інформації щодо відповідності фізичної особи вимогам цього Порядку в разі, коли Фондом доведено, що уповноважений банк володів достовірною інформацією або не доклав належних зусиль для її отримання.
Уповноважений банк зобов’язаний повернути Фонду кошти державної підтримки, що надана уповноваженим банком фізичній особі з порушенням вимог цього Порядку, зокрема у разі подання уповноваженим банком Фонду недостовірної або неперевіреної інформації, внаслідок чого фізична особа, що фактично не відповідала критеріям, визначеним у пункті 11 Порядку, згідно з інформацією, наявною в уповноваженого банку на дату подання відповідної заявки, отримала державну підтримку.
Повернення коштів державної підтримки уповноваженим банком або фізичною особою внаслідок порушення вимог цього Порядку здійснюється відповідно до вимог Фонду та законодавства.
17. Вимоги до поширення інформації про Програму
17.1. Програма має бути оприлюднена на офіційному веб-сайті Уповноваженого банка.
17.2. В оприлюдненій інформації про Програму, а також в матеріалах, які розповсюджуються серед клієнтів Уповноваженого банка та в рекламних цілях, має бути відображене та зазначене про те, що Програма реалізується з державною підтримкою Урядом України.
17.3. Аналогічна інформація про Програму, має бути відображена в кредитних договорах укладених між Уповноваженим банком та позичальником.
17.4. У кредитних договорах, що укладаються між Уповноваженим банком та позичальником, має бути передбачена згода останнього на зберігання, використання, обробку та поширення Уповноваженим банком, Фондом, Міністерством енергетики України, Міністерством фінансів України, Міністерством економіки України, Кабінетом Міністрів України та Офісом Президента України, Національним банком України інформації про позичальника, предмет кредиту, умови його кредитного договору, укладеного з Уповноваженим банком, з метою моніторингу дотримання позичальником умов Програми, оцінки результатів Програми, поширення інформації про позичальників в матеріалах зазначених інституцій, але в межах інформації, яка не становить банківської та/або комерційної таємниці, інформації з обмеженим доступом та з урахування вимог законодавства України у сфері захисту персональних даних.
18. Моніторинг ефективності реалізації Програми
18.1. Уповноважені банки протягом всього строку дії Програми мають забезпечувати адекватну ідентифікацію прийнятності фізичних осіб для участі у даній Програмі, моніторинг придбання та встановлення гібридної системи електропостачання в рамках Програми, моніторинг використання кредитів за їх цільовим призначенням, в порядку та строки, визначені відповідним договором між Фондом та Уповноваженим банком.
18.2. Уповноважені банки мають надавати усіляку підтримку представникам Фонду, Міністерства енергетики України, Міністерства фінансів України, Міністерства економіки України, Офісу Президента України та інших державних органів для моніторингу основних показників та результатів Програми.
19. Позбавлення позичальника права на отримання Державної підтримки
19.1. З дати отримання кредиту фізична особа протягом 90 календарних днів подає уповноваженому банку копії документів, що підтверджують придбання та введення в експлуатацію гібридної системи електропостачання (копії рахунка фактури, акта виконаних робіт або аналогічних документів), а також надсилає уповноваженому банку засобами електронного зв’язку фотографію встановленої гібридної системи електропостачання з відміткою геолокації.
Для забезпечення моніторингу цільового використання придбаної та встановленої гібридної системи електропостачання фізична особа, з періодичністю один раз на пів року надсилає до уповноваженого банку фотографію встановленої гібридної системи електропостачання з відміткою геолокації та дані про обсяги споживання електроенергії по особистому рахунку.
19.2. Фізична особа позбавляється права на отримання державної підтримки у разі виявлення уповноваженим банком та/або Фондом такого факту:
19.3. У разі виявлення будь-якого із зазначених фактів фізична особа зобов’язана повернути незаконно отриману державну підтримку, а також самостійно забезпечити сплату процентної ставки, визначеної кредитним договором.
Уповноважений банк протягом трьох робочих днів з дати повернення незаконно отриманої державної підтримки повертає кошти на рахунок умовного зберігання (ескроу) Фонду.