З1 серпня цього року використання е-ТТН стане обов’язковим для всіх вантажних перевезень територією України, що здійснюються автомобільним транспортом. Це зробить ринок вантажних перевезень прозорішим, менш корумпованим. Крім того, для бізнесу використання електронних накладних буде дешевшим за паперові.
До цього є пів року, щоб протестувати та перейти на електронні ТТН.
Найближча зустріч для представників бізнесу відбудеться 15 лютого о 10:00. Приєднатися до онлайн-трансляції зустрічі можна за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=6P3cBFro2VY Якщо у вас уже є запитання для обговорення, ви можете залишити їх тут: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1qVFvRxTQKOBhCjNVhnvNL0EWiVYndYv8fIylyGKdG3E/edit#gid=0
Електронна товарно-транспортна накладна: як бізнесу підготуватися до переходу
Нещодавно Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України повідомило, що з 1 серпня цього року використання е-ТТН стане обов’язковим для всіх вантажних перевезень територією України, що здійснюються автомобільним транспортом. До цього бізнес має пів року, щоб протестувати та перейти на електронні ТТН. У матеріалі нижче зібрали основну інформацію для бізнесу про впровадження е-ТТН.
Які переваги отримає бізнес від використання е-ТТН?
Використання е-ТТН забезпечить бізнесу швидкість та якість процесів. З електронною ТТН перевізнику не потрібно чекати, поки підписана паперова накладна повернеться до вантажовідправника, щоб отримати оплату за свою послугу. Завдяки тому, що працювати з е-ТТН одночасно у режимі реального часу можуть всі три сторони вантажоперевезення – відправник, перевізник та одержувач – розрахунок може бути здійснений одразу після одержання товару та підписання е-ТТН сторонами за допомогою КЕП (кваліфікованого електронного підпису).
е-ТТН не потрібно друкувати, відправляти з водієм чи поштою іншим сторонам вантажоперевезення, архівувати в паперовому вигляді. За підрахунками команди проєкту, це здешевлює використання електронної ТТН порівняно з паперовою в кілька разів.
Перехід на е-ТТН підвищить прозорість ведення бізнесу та зменшить місце для корупції, зокрема, мінімізує перевезення нелегального вантажу, використання фіктивних документів та маніпулювання показниками у документації, діяльність перевізників, які не декларують комерційну діяльність, ухиляючись від сплати податків та порушуючи конкурентні умови ринку перевезень.
На якому етапі впровадження е-ТТН зараз?
Наразі вже закінчилася робота із розробки Системи е-ТТН. Наприкінці 2022 року два провайдери електронного документообігу (ЕДО) вже пройшли тестування щодо взаємодії із системою е-ТТН. Система е-ТТН – це програмний комплекс, що забезпечує синхронізацію даних з електронних ТТН таким чином, щоб всі сторони процесу перевезення мали доступ до них в режимі реального часу.
Зараз ведуться роботи з передачі системи е-ТТН на баланс Міністерства відновлення. Після завершення цього етапу, провайдери ЕДО, що не пройшли тестування зможуть це зробити.
Також ведеться робота над низкою нормативно-правових актів, зокрема Проєктом змін до ЗУ «Про автотранспорт» №6534 щодо запровадження товарно-транспортної накладної в електронній формі.
Як бізнесу почати використовувати е-ТТН вже зараз?
Підприємці вже зараз можуть обрати провайдера ЕДО, підписувати з ним договір про співпрацю, налаштовувати свої бізнес-процеси та тестувати е-ТТН. З переліком провайдерів ЕДО, які надаватимуть бізнесу послугу роботи з е-ТТН, можна ознайомитися на сайті е-ТТН.
На які вантажі розповсюджується використання е-ТТН?
Нововведення щодо використання е-ТТН поширюється не тільки на товари загальної групи, а й на товари спеціальних груп.
До таких товарів належать алкоголь, спирт, молоко, хліб, високооктанові кисневі домішки, ліс і нафтопродукти. Процес переходу на електронний документообіг для спеціальних груп дещо відрізняється від загальної групи товарів, оскільки спеціальні форми вже частково оцифровані іншими міністерствами чи відомствами, тому їх потрібно інтегрувати в систему е-ТТН.
Як держава підтримує бізнес у переході на е-ТТН?
Команда, залучена до реалізації проєкту, готова підтримувати і надавати консультації бізнесу з усіх питань, які у нього виникають під час впровадження е-ТТН. Якщо підприємці мають запитання щодо переходу на е-ТТН, вони можуть звернутися за поясненнями за електронною поштою, вказаною на сайті або ж поставити їх експертам з впровадження е-ТТН під час онлайн-зустрічей, які відбуватимуться кожні 2 тижні. Анонси зустрічей та основні новини е-ТТН можна знайти в Телеграм-каналі “е-ТТН в Україні”.
Впровадження системи е-TTН здійснюється у партнерстві Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури за підтримки Міністерства цифрової трансформації та USAID / UK aid проєкту «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/ TAPAS» і за участі ГО «Інститут аналітики та адвокації», яка на період реалізації проєкту є адміністратором системи е-TTН.