Проаналізовано стан запровадження принципів безбар’єрності в укриттях закладів охорони здоров’я з надання первинної та вторинної медичної допомоги.
За результатами проведеного моніторингу встановлено наступне.
В більшості закладів охорони здоров’я наявні пандуси, кнопки виклику персоналу, універсальні вбиральні з адаптованими санвузлами для користування людьми з обмеженими можливостями, фізична доступність закладів відповідає вимогам ДБН В.2.2-40:2018 «Інклюзивність будівель та споруд».
У закладах охорони здоров’я, які розміщені у багатоповерхових будівлях та не мають ліфтів, для прийому осіб з інвалідністю обладнані кабінети на перших поверхах для проведення прийомів маломобільних груп населення лікарями різних профілів.
Медичний персонал під час надання медичних послуг особам з інвалідністю та інших маломобільних груп населення використовує довідник «Безбар’єрності» та у разі необхідності персонал знає як допомогти зазначеним категоріям пацієнтів, в деяких закладах проводяться навчання серед персоналу щодо впровадження мови безбар’єрності у професійній діяльності.
В закладах охорони здоров’я наявні системи використання інструментів для перекладу жестовою мовою, зокрема Web-системи відеозв’язку «Сервіс УТОГ – 24/7», чат-боти чи інші програмні інструменти, що виконує функцію аудіо-текстового спілкування та забезпечення встановлення відеозв’язку між користувачем та перекладачем (оператором) жестової мови.
Найбільш розповсюджені проблемні питання, виявлені під час моніторингу закладів охорони здоров’я.
Часткова наявність чи повна відсутність тактильних та контрастних орієнтирів для пересування людей з порушеннями зору та кращого 3 запам’ятовування маршрутів, озвученого супроводу візуальних оголошень, позначень шрифтом Брайля.
Незахищеність майданчиків перед входом, сходів, пандусів тощо від атмосферних опадів.
Відсутність веб-сайтів, або непристосованість наявних веб-сайтів для користувачів з порушенням зору.
Відсутність інформації про заходи безбар’єрності, що проводяться закладами охорони здоров’я. Натомість деякі заклади інформують громадськість про зазначені заходи через власну сторінку в соціальних мережах.
Існуючі проблемні питання вирішуються самостійно закладами охорони здоров’я, а у разі необхідності заклади охорони здоров’я подають пропозиції власнику (уповноваженому ним органу) щодо їх вирішення.
Пропоновані закладам охорони здоров’я заходи покращення фізичної та інформаційної доступності та шляхи вирішення наявних проблемних питань, зокрема:
придбання та встановлення тактильних та контрастних орієнтирів, позначень шрифтом Брайля, інформаційних табличок тощо;
розроблення веб-сайтів або доопрацювання офіційних веб-сайтів відповідно до вимог інклюзивності;
встановлення поручней в універсальних вбиральнях та санвузлах;
проведення роботи по залученню коштів для встановлення захисних споруд (навісів) над майданчиками перед входом в заклад, пандусами, сходами;
вирішення питання облаштування дитячих кімнат в закладах охорони здоров’я.
Заклади охорони здоров'я, у яких на балансі відсутні захисні споруди, мають можливість використовувати захисні споруди інших суб’єктів господарювання. Проведена робота по укладанню відповідних договорів на використання таких захисних споруд, або отримання листів-погоджень на їх використання.
В закладах охорони здоров'я визначені відповідальні особи, на яких покладено обов’язок забезпечити цілодобовий вільний доступ громадян до укриттів. Забезпечено інформування населення про розташування об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту на території медичних закладів, вжиті заходи щодо завершення робіт із встановлення табличок у місцях розташування об’єктів фонду захисних споруд.